torsdag 27 november 2008

Stor humor...

Idag i en av tabloiderna. 150 miljoner kronor per år för namnrättigheterna i allsvenskan. Som benchmark kan vi använda Barclays Premier League avtal, värt £65.8 miljoner över tre år eller knappt £22 miljoner per säsong. Det motsvarar midre än 1% av Premier Leagues totala årliga omsättning.

Do the math...

Samtidigt är drevet åter igång angående 51% regelns avgörande för svensk klubbforbolls framtid. Jag gillar inte denna regel men Bundesliga har samma reglering och ligan har trots den lyckats segla upp på andra plats i intäktsligan samt som den mest lönsamma ligan i Europa. (grafik här)

Tänk om...

17 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår inte motståndet mot 51% spärren. Kan du motivera varför det skulle generera så mycket mer kapital till klubbarna?

Som jag ser det så skulle den eller de som investerar i en AS klubb göra det motsvarande den placering (och exponering i Europa) som AS har. Vi skulle ha motsvarande 26:e mest kapitalstarka investerarna. Möjligtvis kanske något bättre då Sverige är ett jämfört med många bättre ligor, rikt land och bra marknad.
Det borde gälla för klubbar som har potential att växa, de mindre klubbarna kan nog önska att få en investerare från lokal ort.
Vilket troligtvis kommer knäcka AS i sin helhet, och påverka de större klubbarna.

Det sista är väl närmast spekulationer men jag kan inte förstå varför portarna skulle rämna och miljarder skulle rulla in i varje enskild klubb om 51% spärren försvann.

Anonym sa...

Det verkar som alla klubbledare (+ några till)i Sverige har en övertro på effekterna av ett avskaffande av 51 % regeln.

Som medlem i en förening tycker jag att det är väldigt trevligt att kunna påverka, vilket är en möjlighet jag vill ha även i fortsättningen.

Många fotbollssupportrar i bl.a. England och Portugal avundas svenska supportrars möjlighet till inflytande i sina klubbar. Tyskland är ett föregångsland och det är dit Sverige borde kolla för att hitta förebilder, inte England!

Anonym sa...

"Som medlem i en förening tycker jag att det är väldigt trevligt att kunna påverka"

Ja, extra trevligt om man bara behöver betala en symbolisk medlemsavgift för det, utan att behöva ta något reelt ansvar för konsekvenserna som en investerare gör. Fast "man" är ju kanske "känslomässigt" involverad och det är ju så mycket mer värt än pengar...pfffff.

Det sagt, varför man ska titta på andra länder ö.h.t. alternativt varför måste alla klubbar göra likadant i Sverige?

51%-regeln är ju strikt taget ett övergrepp på föreningsdemokratin eftersom den förbjuder de egna medlemmarna att bestämma hur klubben ska organiseras.

Anonym sa...

Vad fyller spärren/regleringen för syfte? Det är ju medlemmarna som i såfall äger frågan om att avyttra resterande 49%.

MEN det jag ifrågasätter, är mantrat om att det är lösningen på svensk klubbfotbolls problem. Det är det inte alls.

1. Det kommer inte generera större summor pengar. Fotbollsklubbar levererar generellt inte profit över tiden. "Entry barriers" för svenska klubbar in på den europeiska fotbollsscenen är skyhöga. Riskpremien blir därefter och därmed försvinner investerare som vill tjäna pengar och kvar blir "Roman - målgruppen".

2. Vad ska kapitalet användas till? DF AB har tagit in 60 miljoner i externt kapital. Det har ju verkligen löst problemet.

Anonym sa...

Det är redan idag fritt fram för investerare, så jag förstår inte vad som skulle förändras i sak?

Att Tyskland är ett föregångsland råder det ingen tvekan om. Engelsmännen borde ställa sig i skamvrån på livstid för sin flata inställning i supporterfrågorna.

Mångfald är alltid bättre än enfald. Tänk om Bystedt och Lundqvist hade haft totalveto på allt som Aik och Dif företar sig...hmm nu när jag tänker efter så kanske det inte är en så dålig idé trots all, ha ha!

Chriz
Löst problem och löst problem. Dif har vunnit 3 guld på 2000talet. Ta bort stålarna och det hade nog sett lite annorlunda ut.

von_oben

Anonym sa...

Tyskarnas 50 +1 regel är starkt omdebatterad och utmanas av Hannover 96 som hotar med att ta saken till domstol.

http://bakgatan.se/v2/inlagg.php?blogg_inlagg=1073&blogg_id=26

Frågan är bordlagd till nästa vår.

Anonym sa...

...bara så att jag hänger med nu.

1) Demokrati är så pass viktigt att en klubbs medlemmar inte får bestämma, alternativt klubben förbjudes att deltaga om medlemmarna tillsammans beslutar, att en annan organisationsform är mer lämplig.

2) Frågan om organisationsform är inte bara irrelevant, den är så pass irrelevant så att ingen annan organisationsform är tillåts än föreningsformen.

Enfald var det ja...

Anonym sa...

Adam .. vet inte vad du fiskar efter egentligen.

Jag vidhåller fortfarande att de som vore kapitalstarka nog stor i paritet med ICA-Göransson, vad har någon att vinna på det?

Samma som att borgarna verkar tro att om man kan sopa bort kostnader om man lägger ut allt på entrepenad.

Jo tackar ... sjukhusen är hälsorisker.

Tillbaks till Bajen...Alla verkar tro att gräset är grönare bortom 51% spärren, varför ?

Anonym sa...

OH- missade ditt inlägg i ovan ...

Anonym sa...

Adam: Jag antar att vi ser det från två olika håll: Jag som supporter/medlem till en klubb och du som investerare. Som investerare är väl avkastning på eget kapital det viktigaste, helst så snabbt som möjligt.

När vi väl sitter där med 51 % regeln så finns det ingen återvändo.

Anonym sa...

Jag tycker att det är konstigt att det finns supportrar som vill ge upp sin möjlighet att påverka.

Är det något en aik:are borde ha lärt sig vid det här laget är det vikten av att kunna påverka.

von_oben

Anonym sa...

Menar naturligtvis när vi väl avskaffat 51 % regeln...

Felix sa...

//Klabbe
Bara för att riksidrottsförbundet och/eller SvFF (osäker på vems "juristiktion") beslutar att häva 51%:sregeln övergår inte klubbarna per automatik till privata händer. Det kommer fortfarande krävas att föreningens föreningsmöte beslutar att släppa röstmajoriteten.

Anonym sa...

Felix: Det var underförstått i mitt antagande. Det har tjatats i så många år om bolagisering hit och dit och det verkar som om det är den enda vägen för att kunna konkurrera med t.ex. lag i Danmark och Norge.

RF har en stämma nästa år där en omröstning kommer att ske om jag inte minns fel. Det gäller ju inte bara fotbollsklubbar.

Mardrömsscenariot är ju Red Bull Salzburg.

Anonym sa...

// klabbe

Om avkastning på eget kapital vore det viktigaste för mig borde jag väl inte äga aktier i AIK, eller kanske inte ens vara ständig medlem på livstid i AIK.

// von oben

Och jag tycker det är konstigt med personer som påstår sig vara för att folk ska få påverka men inte vill att klubbens medlemmar i realiteten får bestämma om hur klubben ska organiseras.

Får AIK:s medlemmar besluta detta tror jag har jag svårt att se att de vill ge upp sin maktposition i AIK Fotboll AB. Men det är för varje enskild klubb att besluta tycker jag, ffa bör inte en typisk svensk "one size fits all"-mentalitet styra frågan.

Anonym sa...

För att klargöra:

"Jag tycker att det är konstigt att det finns supportrar som vill ge upp sin möjlighet att påverka."

Uppenbarligen riktat mot mig, trots att jag inte påstått något i den riktningen, snarare tvärtom. Låt oss istället titta på fakta i målet, nedan följer publiksnitten för de tre Stockholmsklubbarna:

AIK - 15 535
bajen - 11 144
dif - 10 168

Hur många av dessa ger inte frivilligt upp sin möjlighet att påverka varje gång det vankas årsmöte i respektive klubb?

Ingen av dessa vill heller bli kallad kund eller konsument, men ta mig fan om det inte fungerar för dessa typer. Då är det säsongskort som ska kastas å fan om det inte blir sista gången man ser en match igen...

Så om den låter som en kund och beter sig som kund, vad är det då...?

Vad jag menar är att frågan om AB eller ej bör avgöras av klubbarna själva, utan påtvingade och förlegade sosseideal.

Och vill dif:s medlemmar bli en enskild firma och byta namn till Bosse Lundqvist ska de naturligtvis få göra det...

Anonym sa...

Att ha kvar 51% regeln är lite av ett alibi för supportrar att INTE kontinuerligt engagera sig.

Ett avskaffande ställer allt till sin spets och kräver verkligen kontinuerligt engagemang. Inte bara när det ska avsättas folk.

mardrömsscenariot ligger lite som Felix var inne på, i medlemmarnas händer.