måndag 2 april 2007

Inlägg nr 50

Det här är det 50:e inlägget på denna blogg. När jag skrev det första, nyårsafton -06 hade jag ingen aning om att jag skulle fastna i bloggträsket. Syftet var att skaffa mig själv en bättre koll på Bajens ekonomi och dokumentera vardagliga händelser för att lättare kunna förstå nyckeltalen som man årligen får genom olika rapporter.

Ganska snabbt insåg jag att ämnet var betydligt mer komplext vilket blev en drivkraft för mig att försöka skaffa mig en bredare referensram inom fotbollsbranschens mysterier då denna bransch är olik alla andra. Om vi tar ett generellt bolag är profit oftast den största drivkraften och hela dess verksamhet mäts genom olika nyckeltal i form av intäkter, vinstmarginaler mm vilket ställs i relation till konkurrenterna. En fotbollsklubbs verksamhet mäts genom ytterligare dimensioner då det finns en till konkurrenssituation, de sportsliga resultaten, antalet inspelade poäng, antalet vunna titlar, tabellplaceringar som genererar ytterligare intäktsbringande tävligsmatcher. Båda två går hand i hand men vilken av drivkrafterna är starkast? Föreningar har förmodligen de sportsliga resultaten som sin drivkraft, hur är det med klubbar som drivs i bolagsform? Lägg därtill fansen som förväntar både sportsliga framgångar och ekonomisk avkastning.

En annan intressant aspekt och något jag ännu inte angripit är de klubbar som är börsnoterade och värderingen av dessa. Börnoterade bolag värderas ju bl.a efter antagandet om att investerarna är rationella, deras investeringsbeslut baseras på på det optimala förhållandet mellan risk och avkastning. Tänker de som köper aktier i en fotbollsklubb likadant? Finns säkert många perspektiv på detta och fenomenet ställer den finansiella teorin på sin spets.

Jag har under vintern sökt information i databaser, försökt hitta uppsater och studier som behandlar ämnet. Rent generellt kan jag säga att det som är skrivet på universiteten och högskolor i Sverige behandlar fenomenet ur enbart ett perspektiv, det marknadsekonomiska. Söker man internationellt finns det ganska mycket matnyttigt, mer djupgående och flerdimensionellt. Jag har samlat en hel del på bloggen och det finns under "artiklar" i högerspaten för de som går igång på sånt.

Finns det studenter inom finans, nationalekonomi eller dylikt som finner detta ämne intressant och funderar på att dedikera sin uppsats till fotbollen har det under de fyra månader jag hållit på med bloggen dykt upp massor med frågeställningar jag själv inte har tid att grotta in mig djupare på. Bara höra av sig, det finns som sagt var inget riktigt matnyttigt skrivet på hemmaplan där man kopplar ihop de båda dimensionerna profit och sport.

Rapportsäsongen är över och jag ska försöka samla de allsvenska klubbars ekonomiska resultat för 2006 med korta kommentarer. Jag kommer även att kontinuerligt under året försöka göra progoser för Hammarbys intäkter -07. Efter påsk börjar allsvenskan på riktigt och inläggen här blir förmodligen något mindre frekventa misstänker jag...

Inga kommentarer: