torsdag 29 mars 2007

Marknadsintäkter

Dagens Media (DM) har den goda vanan att leverera de intäkter som marknadsaktiviteter årligen genererar.


Förvisso kan vi kanske ifrågasätta Hammarbys siffror då 27.5 miljoner inte kunde valideras i årsredovisningen (22,6), kanske kunde 5 milj av publikintäkterna tillskrivas sponsorerna, vad vet jag... Hur som helst, Hammarby är enligt DM störst i Stockholm, igen. Djurgården har sedan åtminstonde två år tillbaka snackat om att öka marknadsintäkterna till 50-60 miljoner, nu ligger man fortfarande och stampar lite över 20 strecket, även om årets projekterade ökning är klassen bätte än Bajens dito.

Innan vi lyfter Bajen allt för högt vill jag dock återknyta till mitt resonemang om att det mest essensiella är förändringen över tiden. (För dem som inte läst finns det under länken här). Ställer vi upp en sådan tabell där vi mäter detta blir placeringen mer blygsam även om prognosen, enligt Patric Ljungströms kommentar i DM ska betraktas som moderat och där man räknar med att dra in 10% av intäkterna under säsongen.
- Vi är mer försiktiga med den siffran inför den här säsongen än inför förra. Därför har vi budgeterat för något lägre totala sponsorintäkter i år.


Nykomlingarna bortsorterade och AIK har pga att de är börsnoterade inte kunnat lämna någon uppgift för 2007:
















Varför är detta intressant? Hela mitt resonemang går ut på att Hammarby, för att klara av sin sportsliga ambition, leverera vinst samt skapa värde till aktieägarna, måste öka sina intäkter mer än vad konkurrenterna i allsvenskan ökar sina.
Det finns idag olika sätt det kan ske på.
Biljettintäkter
Sponsorpengar
Souvenirer
Spelartransfers - Sälja rätt spelare i rätt tid för rätt pengar och scouta ersättare som minst bibehåller kvaliteten på truppen som helhet till ett lägre pris.
TV premier - som till viss mån kan påverkas genom bättre tabellplacering och attraktionskraft för TVsändningar.

Ökningen på marknadssidan har för Hammarbys del planat ut och det blir till att kränga tröjor och plåtar som aldrig förr. Biljettrusningen verkar som tur dragit igång på allvar så intresset är det inget fel på. De sportsliga resultaten kommer ha stor påverkan på siffrorna under säsongen, framför allt i de matcher där kapaciteten i år är stor, dvs derbyna.
Intressant är hur stor uppsida man tror sig ha vad gäller marknadsintäkter i samband med en ny arena. Antalet åtrovärda sittplatser ökar och man kan planera arenan efter de utrymmesbehov man tycker sig behöva till sponsorevents. Djurgårdens Bo Lundqvist säger att man inte har någonting och sälja till företagen samtidigt som man från djurgårsdshåll menar att trenden pekar på en större efterfrågan på event och partnersamarbeten än exponering på arenan.
Annars kan man alltid göra som ManU, skapa ett intresse i Asien. Skönt att Kentaro äntligen har hittat lösningen...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Att man vallar för en minskning redan nu kan bara betyda en sak:

Den sponsor vi ser på tröjan om en vecka finns redan i högermarginalen på hemsidan.

I värsta fall - eller bästa, beroende på hur man ser det - i form av Unicef;-)

Jag tror att jag tidigare skrev att att anledningen till att Bajen har så pass stor marknadsintäkt är att man säljer hysteriskt med sponsorplåtar. Utan att ha några siffror skulle jag gissa att vi är bäst i Allsvenskan på detta.

Tydligast syns detta på publikintäkterna. Med vårt publiksnitt, och våra priser, skulle vi annars ha knäckt t ex Helsingborg med hästlängder. Deras säsongskortspriser är ≈ 30% lägre än våra, publiksnittet är nästan identiskt (de har 500 fler), men Hammarbys publikintäkter är bara ett par hundra tusen högre än HBGs.

Det känns som det finns något annat som man skulle kunna läsa ur det här också. T ex vad de "Övriga inkomsterna" är...

/Flugan på väggen

Anonym sa...

Det har, på sina håll, grymtats om Kentaros utstpel om asiatiska spelare i Allsvenskan.

Jag konstaterar bara att en landslagsman från Sydkorea eller Japan måste gå rakt in i vilken Allsvensk elva som helst.

Hade vi haft möjlighet att plocka hit en sådan spelare så skulle vi gjort det för länge sedan. Det är jag övertygad om.

Man kan också ställa sig frågan:

Finns det någon landslagsspelare - oavsett land - som inte skulle platsa i Allsvenskan?

Ok bortsett vissa önationer då...fast å andra sidan så har ju t ex Trinidad/Tobago fostrat hyffsade spelare....

von_oben

OH sa...

von_oben
Ska man hårddra det så har vi faktiskt haft en landslagsmålis som inte ens var ordinare i HTFF, Jalow :-)Det var fö väldigt tyst om det landslagsläger han åkte iväg på...

Flugan...
Eller så är det de mindre sponsorerna som valt att kliva av och inte ersatts... Intressant teori och jämförelse med Helsingborg.

Vi ser ju tydligt Söderstadions begränsningar. De dyra platserna tar ju slut j:ligt fort medans det är j:ligt svårt att fylla östra. Det finns förmodligen matcher där man skulle kunna dra mer publik än vad arenan tar in idag och det finns matcher mot lag som aldrig kommer dra mer än 13k mitt under säsongen, även om man är serieledare.

Anonym sa...

Se mitt inlägg 30 mars... Hade en stark känsla av att det var det som var på g....

/Flugan på väggen

Anonym sa...

Flugan...
Verkar inte som att din rätta gissning var någon slump :-)